چالش‌های آموزش در دوران پساکرونا

مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
author-imageمحمد لبافی

image-coverPhoto

چالش‌های آموزش در دوران پساکرونا

دوران پساکرونا با تمام دستاوردها و درس‌هایی که از دوران همه‌گیری گرفتیم، همراه با چالش‌های جدیدی در عرصه آموزش همراه بوده است. بازگشت به کلاس‌های حضوری پس از مدت‌ها آموزش مجازی، نیازمند سازگاری مجدد معلمان، دانش‌آموزان و والدین با محیط فیزیکی مدرسه است. این مرحله، فرصتی برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت شیوه‌های آموزش گذشته و بازطراحی مسیر آموزشی آینده است.

1. افت تحصیلی و شکاف یادگیری

یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها، افت تحصیلی ناشی از آموزش آنلاین و نبود نظارت دقیق در خانه‌هاست. بسیاری از دانش‌آموزان در دوران قرنطینه، با ضعف‌هایی در درک مفاهیم پایه مواجه شدند که در دوران پساکرونا خود را نشان می‌دهد. این شکاف یادگیری، به ویژه در دروس اصلی مانند ریاضی و زبان فارسی، نیازمند شناسایی و رفع فوری است.

2. سازگاری مجدد روانی و اجتماعی

دانش‌آموزان پس از ماه‌ها دوری از محیط اجتماعی مدرسه، ممکن است با اضطراب، کم‌رویی یا اختلالات رفتاری روبه‌رو شوند. بازگشت به نظم مدرسه، تعامل با همسالان و پذیرش مقررات مدرسه برای برخی دشوار است و نیاز به حمایت روان‌شناختی و مشاوره دارد.

3. چالش‌های جسمی و بهداشتی

با وجود کاهش نسبی نگرانی‌های بهداشتی، همچنان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس مهم است. عدم رعایت فاصله‌گذاری، تهویه ضعیف کلاس‌ها یا نبود امکانات شست‌وشوی دست‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های واگیردار باشد.

4. استفاده ترکیبی از فناوری و روش‌های سنتی

یکی از درس‌های مهم دوران کرونا، اهمیت استفاده از فناوری در آموزش بود. حال باید تعادلی میان آموزش حضوری و بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال برقرار کرد. آموزش ترکیبی (Blended Learning) می‌تواند در تقویت یادگیری مؤثر باشد؛ اما نیاز به آموزش معلمان و زیرساخت دارد.

5. انگیزه‌بخشی مجدد به دانش‌آموزان

در دوران پساکرونا، بسیاری از دانش‌آموزان دچار کاهش انگیزه تحصیلی شده‌اند. بازگرداندن شور و شوق به یادگیری، نیازمند تغییر در روش‌های تدریس، استفاده از فعالیت‌های مشارکتی و تقویت ارتباط عاطفی بین معلم و دانش‌آموز است.

6. ضرورت بازنگری در برنامه‌ریزی درسی

برنامه‌های درسی باید بازنگری شوند تا مفاهیم پایه‌ای که در دوران آموزش آنلاین مغفول مانده‌اند، تقویت شوند. همچنین برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های زندگی، سواد رسانه‌ای و تاب‌آوری باید در دستور کار قرار گیرد.

در نهایت، دوران پساکرونا فرصتی است برای بازتعریف اهداف آموزش. با نگاه واقع‌بینانه به مشکلات و بهره‌گیری از تجربیات دوران کرونا، می‌توان نظام آموزشی را به سمت انعطاف‌پذیری، کارآمدی و پایداری بیشتر سوق داد.

اشتراک گذاری مقاله:
bale-iconeitaa-icon
logo

شماره تماس: ۳۳۵۴۳۱۴۱ - ۳۳۵۴۳۱۴۱

کد پستی: 1177935311

© تمامی حقوق محفوظ است

Jahanara school - 2025